Dobíjení z wallboxu je nejpohodlnější. Stejně jako u mobilního telefonu prostě jen zapojíte auto do nabíječky a ráno vyjíždíte s „plnou nádrží“.
Na rozdíl od jiných řešení wallbox poskytuje možnost spínat nabíjení v předem definovaných časech, například v nízkém tarifu NT nebo dokáže efektivně zužitkovat přetoky instalované fotofoltaické elektrárny a uložit je do akumulátoru vozidla.
Pak jezdíte nejen levně, ale i ekologicky. S wallboxem byste měli být schopni nabít BEV z 0 na 100 % během noci.
Dobíjení kabelem do 400 V si zachovává rychlost nabíjení wallboxu, ale postrádá možnosti pokročilé ochrany, aplikace, odloženého nabíjení a další.
Navíc je značně závislé na stavu elektroinstalace a při jejím špatném stavu může způsobit poruchu či dokonce její vyhoření. Doporučujeme elektroinstalaci zrevidovat nebo omezit výkon, pokud je instalace stará či dlouho nerevidovaná.
S nabíjecím kabelem na 400 V byste měli být schopni nabít BEV z 0 na 100 % během noci.
Toto je nejdostupnější varianta nabíjení. Může trvat i desítky hodin, ale můžete ji využít všude a nabíjet například při víkendovém pobytu na chatě.
Stejně jako u nabíjení přes 400V kabel dávejte pozor na stav elektroinstalace a ujistěte se, že na stejném zásuvkovém okruhu nejsou připojeny další spotřebiče s vysokým příkonem. Mohlo by dojít k vyhození jističe.
S nabíjecím kabelem na 230 V budete moderní BEV s velkým akumulátorem dobíjet z 0 na 100 % vyšší desítky hodin.
Všechny tyto způsoby nabíjení čerpají elektrickou energii stejně jako vaše mikrovlnná trouba, rychlovarná konvice nebo počítač, cena tedy bude podobná jako za provoz těchto spotřebičů.
Jak to funguje s fotovoltaikou
Pokud jste majitelem správně navržené fotovoltaické elektrárny na rodinném či bytovém domě, tak po většinu roku za jízdu elektromobilem nebudete platit vůbec nic. Vůz lze totiž dobíjet z přebytků elektrické energie vyrobené fotovoltaikou. Počítejte samozřejmě se vstupní investicí do fotovoltaiky, dobíjecí stanice a elektromobility, ale dále už jezdíte za 0 Kč/km. Na všechna potřebná zařízení jsou přitom aktuálně vypsány dotační pobídky.
Jak to funguje bez fotovoltaiky
Pokud nemáte fotovoltaickou elektrárnu, nebo vás zajímá ekonomika provozu v období, kdy slunce nestačí k nabíjení, můžete si spočítat cenovou náročnost provozu následovně:
Průměrná cena za kWh elektrické energie je složena
1) z platby za silovou energii cca 3,6 Kč/kWh,
2) z poplatku za systémové služby, které se pohybují v rozpětí 0,4-2,5 Kč/kWh a jsou nižší v nízkém tarifu (NT), lidově řečeno v nočním proudu.
Pro potřeby výpočtu uvažujme, že většinu elektromobilů nabíjejí lidé s rodinnými domy z vlastní sítě. Ti mají většinou dvoutarifní ceník a mohou nabíjet v NT. Pokud tedy nemáte lepší možnost, můžete požádat o dvoutarifní sazbu D27d právě pro elektromobil. Ta vám zajistí nízký tarif po celou noc (8 hodin) nejen pro dobíjení elektromobilu, ale taky pro zbytek provozu domácnosti, což se pozitivně promítne na poplatcích za provoz domu.
Připočtěme k silové energii průměrnou cenu NT cca 0,8 Kč/kWh a získáme výslednou cenu 4,4 Kč/kWh. Při spotřebě 15 kWh/100 km tedy vychází cena provozu na cca 0,66 Kč/km.
Elektromobil můžete bezproblémově používat i v případě, že nemáte možnost domácího nabíjení. Díky stále rostoucí síti veřejných AC nabíječek je možno nechat BEV nabíjet přes noc střídavým proudem právě u AC sloupků, nebo využít čas strávený nakupováním a nabít auto pomocí rychlodobíjení stejnosměrným proudem. DC rychlodobíjení nebo ultra rychlé dobíjení využijete i při delších trasách.
Pokud není možnost dobíjení ze sítě, nezbývá než se obrátit na poskytovatele služeb veřejného nabíjení. Cena AC nabíjení se pohybuje od 5,9 do 8 Kč/kWh a tím se cena bude pohybovat od 0,88 Kč/km po 1,2 Kč/km.
AC nabíjení v rozmezí 20-80 % SoC je vůči většině trakčních akumulátorů nejšetrnější. Naopak dlouhodobé přebíjení, podbíjení nebo odstavení vybitého vozidla se může nepříznivě podepsat na SoH.
S wallboxem byste měli být schopni nabít BEV z 0 na 100 % během noci.
DC nabíjení je strašákem starších akumulátorů, moderní trakční akumulátory s propracovaným chladicím systémem tolik rychlodobíjením netrpí. Je ale potřeba vědět, že zejména nabíjení v extrémních teplotách může vést nejen k delšímu času nabíjení, ale může se i podepsat na životnosti (SoH) akumulátoru.
DC nabíjení stojí dle poskytovatele od 10 po 12,50 Kč/kWh, což znamená, že při stejné spotřebě můžete jezdit za 1,5-1,88 Kč/km.
Na základě schopností vozidla byste s DC nabíječkou měli nabít BEV z 0 na 80 % za 30 až 60 minut.
Nabíječky s vyšším výkonem jsou často pojmenovávány jako UFC. Ceny nabíjení UFC se pohybují od 12 do 18 Kč/kWh, což znamená, že cena bude v rozsahu 1,8-2,7 Kč/km.
Poslední důležitou součástí veřejného nabíjení jsou Tesla Superchargery. Ty jsou výkonově řazeny do UFC. Jejich ceny se mění podle toho, jestli nabíjíte ve špičce nebo mimo špičku, a zpravidla jsou významně lepší než ceny konkurence.
Síť Tesla Superchargers mohou používat i vozidla jiných značek.
U všech provozovatelů nabíjecích stanic se po určité době platí i za čas nabíjení. Toto opatření slouží k tomu, aby nabitá auta neblokovala drahé dobíjecí stanice dalším zájemcům. U AC nabíjení se čas zdarma pohybuje mezi 3 a 8 hodinami, u DC nabíjení jde zpravidla o hodinu a u UFC většinou o 30-45 minut. Po tomto čase se z pohledu cen nevyplatí nabíjet.Protože provozovatelů nabíjecích sítí není zrovna málo, nedokážeme pokrýt všechny, ale největší z nich najdete ve stručném přehledu.
Pražská energetika má v tuto chvíli největší počet dobíjecích bodů v ČR.
Disponuje mnoha AC nabíječkami, ale u hlavních tahů staví i UFC nabíječky.
Prozatím nedisponuje rozumnou aplikací, aktivovat nabíjení tak lze pouze čipem nebo QR kódem.
Ceny zde vypadají následovně: AC: 7-9; DC: 10-12; UFC: 12-14 Kč/kWh
Lepší ceny získají klienti PRE a plátci paušálu.
Futurego neboli ČEZ má druhé největší pokrytí naší země, povětšinou staršími 50kW DC nabíječkami, ale staví i nové.
Aktivace nabíjení je možná jak čipem, tak aplikací. Bohužel zatím není možné na dálku obnovit nabíjení, pokud dojde k jeho výpadku.
Ceny zde vypadají následovně: AC: 5,9-8; DC: 10-13; UFC: 13-18 Kč/kWh
Lepší ceny u AC najdete u smluvních partnerů, například u OD Kaufland, a zvýhodněné ceny DC a UFC získají také plátci paušálu.
E.ON Drive měl v roce 2023 nejvíce roamingových stanic po celé Evropě a určitě má zatím nepropracovanější aplikaci, umožňující přehledy, grafy, ale i vzdálené zapnutí stanice.
Aktivace nabíjení je možná jak čipem, tak aplikací.
Ceny zde vypadají následovně:
AC: 8; DC: 12,5; UFC: 17 Kč/kWh
Tesla je pověstná mimo jiné i svou „podnikovou“ sítí superchargerů, tedy nabíječek, které patří většinou do kategorie UFC. Unikátní má také autentizaci, která nevyžaduje žádný chip, pouze spárovanou platební kartu v aplikaci.
Cena se liší podle času, v tuto chvíli se pohybuje:
UFC ve špičce 10,70 Kč/kWh; mimo špičku 9,70 Kč/kWh.
Ionity je síť UFC nabíječek poskytujících ty nejvyšší výkony. Je to společný projekt několika automobilek, který se rozrůstá po Evropě.
V tuto chvíli je cena za UFC:
(7,9); 12,4; 17,5 Kč/kWh
Lepší cena je platná po zaplacení měsíčního paušálu.
Automobilky, které participují v projektu Ionity, si pro svá vozidla zajišťují ještě lepší ceny, například BMW pro své zákazníky sjednalo cenu 7,9 Kč/kWh. Tato cena umožňuje jezdit za 1,2 Kč/km a nabíjet nejvyššími možnými výkony.
Lidl jako jeden z prvních začal systematicky stavět vedle svých obchodních domů nabíjecí stanice. Jsou to 50kW DC stanice se zvláštní zásuvkou na AC.
Lidl má jedny z nejlepších cen za nabíjení:
AC: 7; DC: 10 Kč/kWh
Nabíjení se spouští prostřednictvím aplikace Lidl plus. Před započetím nabíjení dojde k blokování 600 Kč, které může zůstat v blokaci i několik dní.
Roaming v nabíjecích stanicích funguje stejně jako roaming v mobilních telefonech. V případě, že chcete nabíjet v zahraničí, chip nebo aplikace z ČR vám to nejspíš umožní, ale za výrazně horších podmínek.
Podobně funguje i roaming mezi stanicemi v ČR. Pokud máte jednoho poskytovatele a zrovna musíte nabíjet u jiného, můžete ho využít, ale nabíjení bude dražší než obvykle. Toto lze přirovnat k dávnému cenovému rozdílu mezi voláním „ve vlastní síti“ a voláním „mimo vlastní značku“.
Doporučujeme aplikaci ABRP (A Better Routeplanner), která nejen pomáhá s plánováním nabíjení na delších trasách, ale můžete zde také zadat, ke kterým dobíjecím sítím máte přístup, a aplikace vám naplánuje trasy pouze s těmito nabíječkami.
Na závěr několik doporučení, jak můžete na nabíjení ušetřit:
Veřejné nabíjení
Domácí nabíjení
Brzy Vás budeme kontaktovat na uvedeném telefonním čísle.