Zpět na seznam Zpět na seznam

Elektromobilem z Prahy na východní Slovensko. Úplně pohodový výlet

06.06.2023
Tiskové zprávy

Cestování elektromobilem na dlouhé trasy budí u některých motoristů určité obavy. Pravda, některé elektromobily se na dlouhé cesty hodí méně, než jiné, ale když správně zvolíte vůz, je to pohoda. Sami jsme si to ověřili při cestě z Prahy na východní Slovensko, konkrétně do Michalovců.

Pro uživatelský test toho, jak se na dlouhou trasu cestuje elektromobilem, jsme zvolili scénář, který v budoucnu možná čeká nespočet řidičů. Za volant elektromobilu jsme posadili řidiče Jakuba, který měl doposud s elektromobily pramalé zkušenosti. Obvyklou a důvěrně známou trasu z Prahy do východoslovenských Michalovců tentokrát namísto auta s pohonem na LPG absolvoval Jakub s elektromobilem Tesla Model 3 (víc detailů o autě v boxu).

„Obvykle tuto 706 kilometrů dlouhou trasu přes Brno, Uherské Hradiště, Trenčín, Žilinu, Poprad, Prešov a Košice zvládáme s jednou zastávkou na svačinu, jednou na oběd a jednou pro LPG s tím, že podle stylu jízdy a aktuálních podmínek už ke konci někdy LPG dojde a dojíždíme na benzín,“ popisuje Jakub svůj obvyklý cestovní scénář. „Sám jsem byl moc zvědav, jak tuto vzdálenost s elektromobilem s teoretickým dojezdem 614 kilometrů zvládneme. A výsledek byl příjemným překvapením, navzdory tomu, že jsme jeli ve dvou a s plně naloženým kufrem,“ říká začínající elektromobilista.

Box:

Tesla Model 3 Long Range

Na dálkovou cestu zvolil Jakub elektromobil Tesla Model 3 Long Range ročníku 2021, což je verze s větší baterií, dvojicí elektromotorů o celkovém výkonu vysoko přes 300 kilowattů a tepelným čerpadlem. Vůz byl vybaven základním Autopilotem a jeho dojezd podle technického průkazu je 614 kilometrů, ve městě pak 743 kilometrů. Pořizovací cena nového vozu je necelého jeden a čtvrt milionu korun, tedy méně, než cena podobně vybavené Škody Superb.

Nejdřív naplánovat

Cestu z Prahy na Slovensko se Jakub rozhodl naplánovat pomocí aplikace A Better Route Planner, která má mimo jiné tu výhodu, že se dá propojit i s aplikací Tesla a má tak aktuální data přímo z auta. „Pro první cestu jsem si zvolil poměrně velké rezervy, při dojezdu na Supercharger jsem chtěl mít rezervu nejméně 20 % baterie a při dojezdu do cíle jsem chtěl rezervu 40 % tak, abychom mohli druhý den hned jezdit a ne nabíjet,“ nastiňuje Jakub základní úvahu.

Aplikace mu na základě těchto dat a dat o voze doporučila trochu jinou trasu, než tu obvyklou: jízdu přes Olomouc totiž vyhodnotila díky krátkým zastávkám na dobíjení jako rychlejší. „Plánování bylo zcela bezstarostné, jen jsem podmínky zadal do aplikace a bylo to,“ vysvětluje Jakub. Aplikace vyhodnotila, že po cestě budou třeba čtyři zastávky na nabíjení: jedna desetiminutová na Superchargeru u Humpolce, další v Olomouci, tentokrát na 34 minut a pak opět dvě kratší, na 18 minut v Rezortu Demänová pod Tatrami a 7 minut v Košicích.

Cesta probíhala v pátek před Velikonoci, což znamenalo extrémně hustý provoz. „Jen z Prahy do Humpolce jsme jeli hodinu a půl. Z Humpolce do Olomouce dvě a čtvrt,“ říká Jakub. A vysvětluje, že se v tomto provozu ohlásila jedna z mnoha chytrých funkcí vozu Tesla: „Auto doporučilo, abychom zvážili jiné místo pro nabíjení, protože je Supercharger v Humpolci velmi vytížený.“ Nakonec se posádce ale podařilo u Humpolce „chytit“ na nabíječce poslední volné místo. „Namísto plánovaných deseti minut jsme nabíjeli minut osmnáct, rychleji jsme si odskočit a objednat a sníst párek v rohlíku nestihli,“ směje se Jakub. A komentuje, že auta průběžně z nabíječek odjížděla a přijížděla další tak, že na volné místo nikdo nečekal.

Před Olomoucí se zase ukázala výhoda aplikace A Better Route Planner. Požadovaný čas nabíjení totiž aplikace prodloužila o dvě minuty a to nejspíše proto, že se na Slovensku zhoršilo počasí a tak vzrostla předpokládaná spotřeba auta.

I v Olomouci pak posádka nabíjela ještě o něco déle, než byl nový plán. „Odskočili jsme si, ale jelikož prostředí tamního Superchargeru není zdaleka tak příjemné, jako u Humpolce, šli jsme do auta hrát na palubním počítači hry. No a u těch jsme se trochu pozapomněli,“ říká Jakub opět s úsměvem a dodává: „Plánované nabíjení je neuvěřitelně rychlé, na požadovanou úroveň máte nabito rychleji, než čekáte.“

A delší byla i další zastávka, byť s tím posádka od počátku určitě počítala. V Demänovej je totiž Supercharger u resortu s výtečnou restaurací, což Jakub a spolucestující využili k večeři. „Na 80 % bylo auto nabito v podstatě než jsme si vůbec objednali, takže po večeři jsme odjížděli s plnou baterií,“ popisuje Jakub. Zbylá část cesty do Michalovců se potom už i díky tomu obešla bez původně plánované krátké zastávky v Košicích.

„Ve fázi cesty na Slovensku pršelo a pod Tatrami i sněžilo, na cestovní komfort i chování auta to ale nemělo v zásadě jiný vliv, než u vozu běžného. Po večeři nás potkala silná mlha, ve které byl Autopilot skvělým pomocníkem,“ přidává Jakub své pocity ze samotného auta.

Podle svého

Na Slovensku pak posádka najezdila další kilometry a zpět domů do Prahy vyrážela od Bardejova. „Běžně to jezdíme stejně, jako trasu sem, s tím, že se na dálnici připojíme u Prešova. No a na cestu zpět jsme se tedy rozhodli vyzkoušet právě tuto 680 kilometrů dlouhou trasu a nikoli variantu, kterou doporučovala aplikace,“ nastiňuje Jakub scénář návratu.

Plánování zastávek tak tentokrát mělo na starosti samotné auto, nikoli aplikace. Z Bardejova vyjížděla posádka s baterií nabitou na 82 %, zastávka na Demänovej měla přijít po dvou hodinách a s 34 % energie v baterii. „Přijeli jsme o pět minut dříve s 35 %,“ vzpomíná Jakub. I tentokrát se cestující rozhodli najíst, takže se vůz nabíjel déle než do plánovaných 80 %, nakonec se baterie nabila na 91 % kapacity. Další zastávku naplánovalo auto v Brně, cesta k tamnímu Superchargeru měla trvat 4 hodiny a v baterii mělo zbýt 30 % energie. „Na úseku za Trenčínem, kde se nejede po dálnici, jsem ale často využíval výkon vozu na předjíždění kamionů. Dojezd jsme tak snížili celkem o půl hodiny, ale dorazili jsme se 17 % energie v baterii,“ popisuje Jakub tento úsek.

V Brně je nejnovější Supercharger v3, díky kterému se auto z počátku nabíjelo výkonem i přes 200 kW. „Během první minuty nabilo 5 % baterie,“ říká Jakub s údivem. „Než jsme v přilehlém obchodním centru našli restauraci s rychlým občerstvením, mělo auto baterii nabitou na 70 %. Celá zastávka nakonec trvala asi 40 minut a odjížděli jsme s baterií nabitou na 86 %,“ dodává. To už stačilo na dojezd do Prahy, v cíli v baterii zbývalo 19 % energie.

Za celou cestu vykázalo auto spotřebu 18,8 kWh na 100 km, posádka s ním najezdila přes dva tisíce kilometrů. „V podstatě jsem si ověřil, že s elektromobilem se dá cestovat tak, jak jste zvyklí. Jen je tedy potřeba si ověřit, že na trase jsou patřičné vhodné nabíječky, v našem případě nejlépe Superchargery od Tesly. Plánování nejrychlejší cesty podle aplikace A Better Route Planner pro nás bylo vlastně trochu zbytečné, vždy jsme na zastávce potřebovali trochu víc času, než kolik ho potřebovalo samotné auto k optimálnímu nabití. Netrávili jsme nabíjením rozhodně žádný čas navíc,“ hodnotí Jakub svou zkušenost. „Ohledně cestování elektromobilem na dlouhou trasu jsem měl určité obavy, ty ale tahle cesta jednoznačně rozptýlila,“ uzavírá své hodnocení.

Elektromobily skladem

Přidat do garáže
Dacia Spring Electric 45 (27 kWh)

Dacia Spring Electric 45 (27 kWh), 2022

Electric 45 (27 kWh) (Elektro)
35 276 km

Akční cena na úvěr  230 000 Kč

Měsíční splátka od 888 Kč

Přidat do garáže
Tesla Model 3 Long Range 4WD 78kWh

Tesla Model 3 Long Range 4WD 78kWh, 2019

Long Range 4WD 78kWh (Elektro)
114 556 km

Akční cena na úvěr  480 000 Kč

Měsíční splátka od 2 855 Kč

Cena 540 000 Kč

Původní cena  570 000 Kč

Přidat do garáže
Hyundai Kona Electric 64 kWh

Hyundai Kona Electric 64 kWh, 2019

Electric 64 kWh (Elektro)
120 608 km

Akční cena na úvěr  370 000 Kč

Měsíční splátka od 1 364 Kč

Přidat do garáže
Tesla Model Y Long Range AWD 79kWh

Tesla Model Y Long Range AWD 79kWh, 2022

Long Range AWD 79kWh (Elektro)
102 123 km

Cena: 845 000 Kč

Výhodné splátky na míru

Přidat do garáže
Tesla Model 3 Long Range 4WD 78kWh

Tesla Model 3 Long Range 4WD 78kWh, 2019

Long Range 4WD 78kWh (Elektro)
125 413 km

Akční cena na úvěr  490 000 Kč

Měsíční splátka od 2 908 Kč

Přidat do garáže
Kia e-Niro 64 kWh

Kia e-Niro 64 kWh, 2021

64 kWh (Elektro)
37 780 km

Akční cena na úvěr  480 000 Kč

Měsíční splátka od 2 855 Kč

Přidat do garáže
Tesla Model 3 Long Range 4WD 78kWh

Tesla Model 3 Long Range 4WD 78kWh, 2019

Long Range 4WD 78kWh (Elektro)
117 414 km

Akční cena na úvěr  500 000 Kč

Měsíční splátka od 2 960 Kč

Přidat do garáže
Tesla Model 3 Long Range 4WD 74kWh

Tesla Model 3 Long Range 4WD 74kWh, 2020

Long Range 4WD 74kWh (Elektro)
85 908 km

Akční cena na úvěr  620 000 Kč

Měsíční splátka od 3 893 Kč

Přidat do garáže
Tesla Model 3 Long Range 4WD 78kWh

Tesla Model 3 Long Range 4WD 78kWh, 2019

Long Range 4WD 78kWh (Elektro)
115 685 km

Cena: 537 000 Kč

Měsíční splátka od 2 839 Kč

Přidat do garáže
Tesla Model 3 Long Range 4WD 78kWh

Tesla Model 3 Long Range 4WD 78kWh, 2019

Long Range 4WD 78kWh (Elektro)
102 740 km

Akční cena na úvěr  500 000 Kč

Měsíční splátka od 2 960 Kč

Další doporučené vozy

Vážíme si vašeho
soukromí

Soubory cookie se používají k ukládání vašich nastavení a preferencí a pomáhají nám analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Informace o používání našich stránek sdílíme také s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. Udělujete svůj souhlas společnosti AURES Holdings a.s. Více informací naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Soubory cookie se používají k ukládání vašich nastavení a preferencí a pomáhají nám analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Informace o používání našich stránek sdílíme také s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. Udělujete svůj souhlas společnosti AURES Holdings a.s. Více informací naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.