Doporučené vozy

Zpět na seznam Zpět na seznam

Mezi ojetými elektromobily dominují hatchbacky, SUV ale rychle přibývají

04.08.2023
Tiskové zprávy


Jan Dedek vidí i do podrobných statistik, které ukazují třeba to, jaké karoserie v prodejích vedou. „Dominují hatchbacky s 56 procenty, dalších 15 procent představují sedany, zastoupené téměř výhradně Teslou Model 3 a jedním Porsche Taycan. Dohromady tyto konvenční karoserie představují 71 procent našich prodejů,“ říká Dedek. Jejich absolutním vítězem je BMW i3 se 30 prodanými kusy, následuje 25 Nissanů Leaf, Škoda Citigo-e s 22 záznamy, 14 sesterských VW e-upů, osm e-golfů, 12 malých opelů, šest Dacií Spring, čtyři Hyundaie Ioniq, čtyři Smarty Fortwo; další značky nasbíraly po jednom či dvou kusech. Čísla z celého českého trhu ojetých elektrovozů jsou podobná – karoserii hatchback a sedan mělo v letech 2022 a 2023 šedesát procent z nich.

Druhou nejrozšířenější karoserií „v elektru“ jsou pseudoterénní SUV – ta tvořila 28 procent prodejů AAA Auto, což kopíruje situaci na celém trhu (27 %). Nejúspěšnějšími modely mezi nimi byla Kia e-Niro (15 ks), následovaná Mazdou MX-30 (13 ks), Hyundai Kona (11 ks) a sedmi enyaqy od Škodovky. Další značky jako Peugeot, Opel nebo BMW nasbíraly vždy do pěti kusů, ID.4 od VW a Tesla X dokonce jen po jednom exempláři.

Pouhé necelé procento tvořily kabriolety, zastoupené v AAA Auto jediným modelem: Smartem Fortwo. Což vypovídá poměrně jasně o tom, že rozmanitost stylů, na jakou jsme byli zvyklí v minulých dekádách, elektromobilita utlumuje; hlavní důraz se klade na praktičnost. Takže pouhých šest kusů bylo jen dvousedadlových (opět smarty). Smůlu mají zatím také velké rodiny, ani jeden z elektromobilů neměl více než pět míst k sezení.

Elektrická SUV předehnaly hatchbacky, nastupují ale i aerodynamičtější auta

Podle statistik to vypadá na jednoznačné vítězství menších karoserií, čísla však ukazují na postupnou změnu trendu. Hatchbacky a sedany totiž mají starší rok výroby - v letech 2017-2019 se vyráběly výhradně ony, jenže v roce 2020 už nastoupila SUV a o rok později počet „hatchů“ dorovnala (34 vs 34 ks). U vozů roku výroby 2022 se pak karoserie typu SUV už dostaly do vedení 10:6.

Proč? Může to být tím, že mají víc prostoru pro baterie? „Spíše si myslím, že je to módní trend, Evropané zkrátka SUV a crossovery kupují. Z praktického hlediska je ovšem lepší nižší karoserie, protože má nižší aerodynamický odpor, což je u elektromobilů klíčové. Čím lépe ho obtéká vzduch, tím dále dojedete na jedno nabití baterií, fyzika je neúprosná,“ říká Dedek, který nárůstem počtu SUV nadšený není. V poslední době se ale karta začíná obracet – žádný ze „superelektromobilů“ s dlouhým dojezdem, jako jsou například Mercedes EQS, Hyundai Ioniq šesté generace či Kia EV9, nemá tvar pseudoterénního auta. „Jsou to dlouhé, nízké, navýsost aerodynamické vozy, většinou s pohonem zadních kol, což je pro elektromobil optimální,“ říká Dedek.

Statistika AAA Auto nabízí i letmý exkurz do barevnosti elektroaut: plných 30 procent (74 ks) jich bylo bílých. Je to kvůli lepší odrazivosti slunečního záření a tím nižšímu zahřívání interiéru, což napadne spoustu lidí? Jan Dedek nabízí jiné vysvětlení. „Nemyslím si, že by to byl pravý důvod - v zimě by se naopak hodilo mít elektromobil černý, aby se interiér rychleji ohřál. Myslím, že za tím je jednoduše cena – auta byla jako nová už tak dost drahá, a příplatek za jinou než základní bílou barvu by je zbytečně prodražil. Třeba u Tesly to byl jednoznačný důvod,“ míní Dedek. Druhou nejoblíbenější barvou je módní šedivá (17 procent), následovaná modrou se 16 procenty, desetiprocentní černou a červenou. Překvapivě vůbec „nefrčí“ stříbrná, tak populární u konvenčních vozů (2 %), úplně na chvostu je pak hnědá (jediný Nissan Leaf) a béžová (dva smarty).

Ze statistik vyplývají i drobnější zajímavosti. Například ubývá kožených sedaček (jen 34 % aut) ve prospěch látkových – automobilky totiž stále častěji vzývají ekologii, tím pádem se potahy sedadel vyrábějí z rostlinných vláken, pocházejících z obnovitelných zdrojů, odpadních plastů a podobně. U mnoha elektromobilů nenajdeme v jinak vyčerpávající výbavě například elektricky nastavitelné sedačky (třeba u BMW i3) – i to uspoří hmotnost, na níž tolik záleží. A žádný z prodaných elektromobilů neměl masážní sedačky, věc, která je jinak u aut s milionovou cenovkou zcela běžná. „Je to určitě kvůli energetické náročnosti téhle funkce,“ zamýšlí se Dedek a u sedaček ještě zůstává. „Naprostá většina elektrických vozů v naší nabídce má vyhřívané sedačky, chybí jen u 13 procent z nich, a to výhradně u levnějších hatchbacků staršího data výroby. Jinak jsou totiž topící křesla pro elektromobily v podstatě povinnou výbavou – je mnohem rychlejší a méně energeticky ztrátové zatopit si takříkajíc pod zadkem než elektricky vyhřát celý interiér promrzlého vozu. Elektromobily totiž nemají k dispozici žádné zbytkové teplo jako vozy se spalovacím motorem. A totéž platí pro vyhřívané volanty, i ony jsou velmi častou výbavou, kterou ovšem naše statistika nesleduje. Když není opravdu třeskutý mráz, vyhřívané sedadlo a volant, tedy zadek a ruce v teple, vám na krátkou cestu do práce docela stačí,“ uzavírá Jan Dedek.

Elektromobily a hybridy skladem

Přidat do garáže
Tesla Model 3 Long Range 4WD 78kWh

Tesla Model 3 Long Range 4WD 78kWh, 2019

Long Range 4WD 78kWh (Elektro)
148 502 km

Akční cena na úvěr  460 000 Kč

Měsíční splátka od 2 749 Kč

Cena 520 000 Kč

Původní cena  530 000 Kč

Přidat do garáže
Volkswagen ID.4 Pro Perf. (82 kWh)

Volkswagen ID.4 Pro Perf. (82 kWh), 2021

Pro Perf. (82 kWh) (Elektro)
69 476 km

Akční cena na úvěr  620 000 Kč

Měsíční splátka od 3 893 Kč

Cena 650 000 Kč

Původní cena  720 000 Kč

Přidat do garáže
Tesla Model 3 Std Range Plus LFP

Tesla Model 3 Std Range Plus LFP, 2021

Std Range Plus LFP (Elektro)
118 532 km

Akční cena na úvěr  520 000 Kč

Měsíční splátka od 3 066 Kč

Přidat do garáže
Tesla Model 3 Long Range 4WD 78kWh

Tesla Model 3 Long Range 4WD 78kWh, 2019

Long Range 4WD 78kWh (Elektro)
140 478 km

Akční cena na úvěr  460 000 Kč

Měsíční splátka od 2 749 Kč

Cena 520 000 Kč

Původní cena  555 000 Kč

Přidat do garáže
Tesla Model 3 Long Range 4WD 78kWh

Tesla Model 3 Long Range 4WD 78kWh, 2020

Long Range 4WD 78kWh (Elektro)
89 339 km

Akční cena na úvěr  620 000 Kč

Měsíční splátka od 3 893 Kč

Přidat do garáže
BMW i3 60Ah BEV

BMW i3 60Ah BEV, 2014

60Ah BEV (Elektro)
103 042 km

Akční cena na úvěr  210 000 Kč

Měsíční splátka od 825 Kč

Přidat do garáže
Tesla Model 3 Long Range 4WD 82kWh

Tesla Model 3 Long Range 4WD 82kWh, 2021

Long Range 4WD 82kWh (Elektro)
133 123 km

Akční cena na úvěr  540 000 Kč

Měsíční splátka od 3 172 Kč

Přidat do garáže
Tesla Model 3 Std Range Plus LFP

Tesla Model 3 Std Range Plus LFP, 2021

Std Range Plus LFP (Elektro)
88 280 km

Akční cena na úvěr  520 000 Kč

Měsíční splátka od 3 066 Kč

Cena 580 000 Kč

Původní cena  590 000 Kč

Přidat do garáže
Tesla Model 3 Long Range 4WD 82kWh

Tesla Model 3 Long Range 4WD 82kWh, 2021

Long Range 4WD 82kWh (Elektro)
85 972 km

Akční cena na úvěr  650 000 Kč

Měsíční splátka od 4 073 Kč

Přidat do garáže
Bestune NAT 54 kWh

Bestune NAT 54 kWh, 2025

54 kWh (Elektro)
120 km

Akční cena na úvěr  530 000 Kč

Měsíční splátka od 3 119 Kč

Další doporučené vozy