Kategorie

Zpět na seznam Zpět na seznam

Mezi ojetými elektromobily dominují hatchbacky, SUV ale rychle přibývají

04.08.2023
Tiskové zprávy


Jan Dedek vidí i do podrobných statistik, které ukazují třeba to, jaké karoserie v prodejích vedou. „Dominují hatchbacky s 56 procenty, dalších 15 procent představují sedany, zastoupené téměř výhradně Teslou Model 3 a jedním Porsche Taycan. Dohromady tyto konvenční karoserie představují 71 procent našich prodejů,“ říká Dedek. Jejich absolutním vítězem je BMW i3 se 30 prodanými kusy, následuje 25 Nissanů Leaf, Škoda Citigo-e s 22 záznamy, 14 sesterských VW e-upů, osm e-golfů, 12 malých opelů, šest Dacií Spring, čtyři Hyundaie Ioniq, čtyři Smarty Fortwo; další značky nasbíraly po jednom či dvou kusech. Čísla z celého českého trhu ojetých elektrovozů jsou podobná – karoserii hatchback a sedan mělo v letech 2022 a 2023 šedesát procent z nich.

Druhou nejrozšířenější karoserií „v elektru“ jsou pseudoterénní SUV – ta tvořila 28 procent prodejů AAA Auto, což kopíruje situaci na celém trhu (27 %). Nejúspěšnějšími modely mezi nimi byla Kia e-Niro (15 ks), následovaná Mazdou MX-30 (13 ks), Hyundai Kona (11 ks) a sedmi enyaqy od Škodovky. Další značky jako Peugeot, Opel nebo BMW nasbíraly vždy do pěti kusů, ID.4 od VW a Tesla X dokonce jen po jednom exempláři.

Pouhé necelé procento tvořily kabriolety, zastoupené v AAA Auto jediným modelem: Smartem Fortwo. Což vypovídá poměrně jasně o tom, že rozmanitost stylů, na jakou jsme byli zvyklí v minulých dekádách, elektromobilita utlumuje; hlavní důraz se klade na praktičnost. Takže pouhých šest kusů bylo jen dvousedadlových (opět smarty). Smůlu mají zatím také velké rodiny, ani jeden z elektromobilů neměl více než pět míst k sezení.

Elektrická SUV předehnaly hatchbacky, nastupují ale i aerodynamičtější auta

Podle statistik to vypadá na jednoznačné vítězství menších karoserií, čísla však ukazují na postupnou změnu trendu. Hatchbacky a sedany totiž mají starší rok výroby - v letech 2017-2019 se vyráběly výhradně ony, jenže v roce 2020 už nastoupila SUV a o rok později počet „hatchů“ dorovnala (34 vs 34 ks). U vozů roku výroby 2022 se pak karoserie typu SUV už dostaly do vedení 10:6.

Proč? Může to být tím, že mají víc prostoru pro baterie? „Spíše si myslím, že je to módní trend, Evropané zkrátka SUV a crossovery kupují. Z praktického hlediska je ovšem lepší nižší karoserie, protože má nižší aerodynamický odpor, což je u elektromobilů klíčové. Čím lépe ho obtéká vzduch, tím dále dojedete na jedno nabití baterií, fyzika je neúprosná,“ říká Dedek, který nárůstem počtu SUV nadšený není. V poslední době se ale karta začíná obracet – žádný ze „superelektromobilů“ s dlouhým dojezdem, jako jsou například Mercedes EQS, Hyundai Ioniq šesté generace či Kia EV9, nemá tvar pseudoterénního auta. „Jsou to dlouhé, nízké, navýsost aerodynamické vozy, většinou s pohonem zadních kol, což je pro elektromobil optimální,“ říká Dedek.

Statistika AAA Auto nabízí i letmý exkurz do barevnosti elektroaut: plných 30 procent (74 ks) jich bylo bílých. Je to kvůli lepší odrazivosti slunečního záření a tím nižšímu zahřívání interiéru, což napadne spoustu lidí? Jan Dedek nabízí jiné vysvětlení. „Nemyslím si, že by to byl pravý důvod - v zimě by se naopak hodilo mít elektromobil černý, aby se interiér rychleji ohřál. Myslím, že za tím je jednoduše cena – auta byla jako nová už tak dost drahá, a příplatek za jinou než základní bílou barvu by je zbytečně prodražil. Třeba u Tesly to byl jednoznačný důvod,“ míní Dedek. Druhou nejoblíbenější barvou je módní šedivá (17 procent), následovaná modrou se 16 procenty, desetiprocentní černou a červenou. Překvapivě vůbec „nefrčí“ stříbrná, tak populární u konvenčních vozů (2 %), úplně na chvostu je pak hnědá (jediný Nissan Leaf) a béžová (dva smarty).

Ze statistik vyplývají i drobnější zajímavosti. Například ubývá kožených sedaček (jen 34 % aut) ve prospěch látkových – automobilky totiž stále častěji vzývají ekologii, tím pádem se potahy sedadel vyrábějí z rostlinných vláken, pocházejících z obnovitelných zdrojů, odpadních plastů a podobně. U mnoha elektromobilů nenajdeme v jinak vyčerpávající výbavě například elektricky nastavitelné sedačky (třeba u BMW i3) – i to uspoří hmotnost, na níž tolik záleží. A žádný z prodaných elektromobilů neměl masážní sedačky, věc, která je jinak u aut s milionovou cenovkou zcela běžná. „Je to určitě kvůli energetické náročnosti téhle funkce,“ zamýšlí se Dedek a u sedaček ještě zůstává. „Naprostá většina elektrických vozů v naší nabídce má vyhřívané sedačky, chybí jen u 13 procent z nich, a to výhradně u levnějších hatchbacků staršího data výroby. Jinak jsou totiž topící křesla pro elektromobily v podstatě povinnou výbavou – je mnohem rychlejší a méně energeticky ztrátové zatopit si takříkajíc pod zadkem než elektricky vyhřát celý interiér promrzlého vozu. Elektromobily totiž nemají k dispozici žádné zbytkové teplo jako vozy se spalovacím motorem. A totéž platí pro vyhřívané volanty, i ony jsou velmi častou výbavou, kterou ovšem naše statistika nesleduje. Když není opravdu třeskutý mráz, vyhřívané sedadlo a volant, tedy zadek a ruce v teple, vám na krátkou cestu do práce docela stačí,“ uzavírá Jan Dedek.

Elektromobily a hybridy skladem

Hyundai Kona Electric 39 kWh

Hyundai Kona Electric 39 kWh, 2021

Electric 39 kWh (Elektro)
32 885 km

Akční cena na úvěr  400 000 Kč

Měsíční splátka od 2 588 Kč

Cena 460 000 Kč

Původní cena  470 000 Kč

BMW i3 120Ah BEV

BMW i3 120Ah BEV, 2020

120Ah BEV (Elektro)
44 673 km

Akční cena na úvěr  420 000 Kč

Měsíční splátka od 2 700 Kč

Tesla Model 3 Std Range Plus 49kWh

Tesla Model 3 Std Range Plus 49kWh, 2019

Std Range Plus 49kWh (Elektro)
60 606 km

Akční cena na úvěr  590 000 Kč

Měsíční splátka od 3 714 Kč

Volkswagen ID.4 Pro Perf. (82 kWh)

Volkswagen ID.4 Pro Perf. (82 kWh), 2021

Pro Perf. (82 kWh) (Elektro)
46 045 km

Akční cena na úvěr  670 000 Kč

Měsíční splátka od 3 938 Kč

Kia e-Niro 64 kWh

Kia e-Niro 64 kWh, 2020

64 kWh (Elektro)
42 027 km

Akční cena na úvěr  510 000 Kč

Měsíční splátka od 3 013 Kč

Volkswagen ID.3 Pro Perf. (62 kWh)

Volkswagen ID.3 Pro Perf. (62 kWh), 2020

Pro Perf. (62 kWh) (Elektro)
39 147 km

Akční cena na úvěr  490 000 Kč

Měsíční splátka od 3 094 Kč

Mercedes-Benz EQB 300 4MATIC EQB 300 4MATIC

Mercedes-Benz EQB 300 4MATIC EQB 300 4MATIC, 2023

EQB 300 4MATIC (Elektro)
10 411 km

Cena: 1 175 000 Kč

Výhodné splátky na míru

Tesla Model 3 Long Range 4WD 76kWh

Tesla Model 3 Long Range 4WD 76kWh, 2019

Long Range 4WD 76kWh (Elektro)
114 019 km

Cena: 641 000 Kč

Měsíční splátka od 3 839 Kč

BMW i3 120Ah BEV

BMW i3 120Ah BEV, 2021

120Ah BEV (Elektro)
37 017 km

Akční cena na úvěr  440 000 Kč

Měsíční splátka od 2 813 Kč

Tesla Model 3 Long Range 4WD 76kWh

Tesla Model 3 Long Range 4WD 76kWh, 2020

Long Range 4WD 76kWh (Elektro)
37 304 km

Cena: 782 000 Kč

Měsíční splátka od 4 399 Kč

Další doporučené vozy

Vážíme si vašeho
soukromí

Aby pro vás bylo prohlížení našich stránek co nejpohodlnější, využíváme soubory cookies.Cookies nám slouží pro zlepšování našich služeb a zároveň vám díky nim dokážeme lépe nabídnout obsah, který pro vás může být zajímavý a užitečný.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.