AURES Holdings – největší expert přes ojeté elektromobily v ČR
Hned zpočátku je nutné říct zásadní věc, kterou si elektromobilní skeptici neuvědomují – auto není mobil, a není tedy možné srovnávat výdrž baterie mobilního telefonu a elektroauta. Technologie je sice obdobná, ale konstrukce se natolik liší, že zatímco u příručního přístroje se počítá s výdrží baterie v řádu jednotek let, u aut do zásuvky výrobci uvádějí životnost dvou dekád. Což nelze zatím potvrdit, tak dlouho se moderní bateriová auta ve velkém nevyrábějí.
Jisté každopádně je, že míra degradace takzvaného trakčního akumulátoru elektromobilu (to je ten hlavní, který pohání elektromotor) je nesmírně individuální. Záleží na tom, jakým způsobem je baterie nabíjena a vybíjena, v jakém režimu auto jezdí (zda krátké či dlouhé trasy), ale i na podnebí, v jakém je provozováno. Ovšem hlavní strašák – tedy že baterie úplně „odejde“ a majitel auta bude platit její drahou výměnu – je podle zkušeností z USA marginální problém. Společnost Recurrent, která prověřovala 15 tisíc tamních elektromobilů, zjistila, že 98,5 procenta z nich má stále původní akumulátor; výměna byla zaznamenána jen u 1,5 % vzorku (mimo svolávacích akcí). Důvody výměny byly přitom pouze dva – poškození při nehodě nebo degradace.
Nás zajímá ten druhý, a to hlavně při výkupu ojetého elektromobilu. Kontrola stavu baterie je přitom extrémně důležitá – a není to tak jednoduchý úkol, jak by se mohlo zdát. Nestačí k tomu ani originální diagnostika výrobce. „Dokážeme velice přesně zjistit detailní stav trakční baterie a její parametry, jako například počet rychlonabíjecích cyklů, čas, který vozidlo strávilo v maximálně nabitém nebo vybitém stavu, maximální a minimální teploty a podobně. Při testování baterie zjišťujeme průběžně všechny klíčové parametry, včetně třeba maximální odchylky napětí mezi jednotlivými články, abychom si byli jisti, že baterie je v dobrém stavu a bez závad. To vše uvádíme pod zkratkou SoH – neboli State of Health, tedy zdraví baterie v procentech ze sta – v certifikátech, uložených na takzvané Kartě vozu. Tu mají všechny bateriové elektromobily (BEV) i plug-in hybridy (PHEV), které prodáváme v síti AAA AUTO a Mototechna,“ vysvětluje Jan Dedek, expert na elektromobilitu v AURES Holdings.
Z uvedených údajů je tak zcela zřejmé, jakou má baterie skutečnou kapacitu či reálný dojezd. Podle Dedkových zkušeností tyto parametry často nedokážou základním skenem odhalit ani autorizovaní dealeři značky. „To se nám v průběhu výkupu vozu už několikrát potvrdilo – námi odhalenou závadu nebyli v autorizovaném servisu schopni či ochotni detekovat; případně to dokázali až poté, co jsme opakovaně důrazně vyžadovali kompletní několikadenní diagnostiku baterie včetně jízdních zkoušek auta. Jinými slovy, umíme to lépe než autorizované servisy,“ říká Dedek.
Momentálně však nemůže prozradit, jakou speciální diagnostiku v AURES Holdings používají. „Jsme v průběhu obchodních jednání s více dodavateli diagnostických řešení, testujeme více produktů, a proto nemůžeme žádného z partnerů zveřejnit. Obecně těchto diagnostických řešení zatím ve světě moc není, nabízí je asi deset výrobců,“ doplňuje Dedek.
Vraťme se ale k v úvodu citovaným datům z USA – ta z Česka zámořská zjištění do značné míry potvrzují. „Docela překvapivé je, že baterie námi diagnostikovaných vozů mají daleko nižší degradaci, než se potenciální zákazníci obávají. Ukazatel SoH je u našich prodávaných elektroaut průměrně na úrovni 94 procent,“ vysvětluje Dedkův kolega, šéf rozvoje elektromobility v AURES Holdings Eldar Vagabov. A doplňuje zřejmě nejdůležitější zjištění z výsledků podrobných měření. „Víme, že míra degradace trakčních baterií není v přímé úměře k počtu najetých kilometrů – jinými slovy, opotřebení se s množstvím najetých kilometrů nijak zvlášť nezvyšuje,“ říká. Což je vlastně opak toho, co se děje ojetým spalovacím motorům.
Expertní přístup AURES Holdings je nesrovnatelný například s koupí elektromobilu od soukromého majitele. Ten nemá k dispozici žádné diagnostické metody, takže se zájemce o auto musí spolehnout na údaje, které mu prodávající sdělí. Problém je, že majitel ani nemusí chtít vědomě lhát, ale s největší pravděpodobností si nevede žádnou detailní statistiku používání auta, nabíjení baterie a jistě nebude prezentovat případné (byť třeba ojedinělé) problémy. AAA AUTO coby ověřený dealer má naopak zájem na tom, aby prodával kvalitní vozy s ověřeným stavem baterie a transparentně zveřejňoval všechny potřebné hodnoty – a tudíž nevykoupil auto s problémy. „Pokud naši specialisté odmítnou elektromobil vykoupit, důvodem bývá právě nějaká vada akumulátoru, případně nemožnost ověřit jeho historii. Obecně v lepším stavu bývají elektromobily dovážené z Německa, jež vykupujeme přes naši pobočku Driverama,“ říká Eldar Vagabov.
K ověření faktu, že postoj AAA AUTO k prodeji ojetých elektromobilů je diametrálně odlišný od přístupu dalších obchodníků na českém trhu, stačí prosté nahlédnutí do webové inzerce. Z celkem téměř 1 900 kusů elektrických vozů na portálu sAuto je pouze u 76 kusů, prodávaných v síti „Áček“, uveden stav SoH baterie. A to přesto, že i jiní velcí prodejci prodávají elektroauta s vysokým kilometrovým nájezdem – celkem 112 aut na trhu má nájezd větší než 75 tisíc kilometrů, 56 kusů pak přes sto tisíc kilometrů.
„Děláme to proto, že elektromobilitě nejen věříme, ale protože podle našich analýz fakta a čísla z tržního vývoje nejenom v Evropě, ale i ve světě, říkají jasně, že tento trend je dlouhodobý a nemine ani nás. Našim cílem je být dominantním hráčem, a to nejenom na poli prodejním, ale i odborném,“ říká Eldar Vagabov. Jen málo prodejců elektromobilů se podle něj o celou elektroproblematiku zajímá do hloubky, chtějí většinou jen co nejlépe nakoupit a prodat. My jdeme o výrazný krok dále – ukazujeme našim klientům, že této oblasti skutečně rozumíme, že máme nejpokročilejší a nejvyspělejší technologie, nejlepší diagnostiku baterií a u nás si mohou elektrický vůz pořídit opravdu bez obav, a dokonce k němu dostat opravdu praktické benefity,“ uzavírá Vagabov. Jedním z nich je, že kromě úvodního testu baterie AAA AUTO poskytuje ještě další v tuzemsku ojedinělý benefit – druhý podrobný test po roce užívání zakoupeného elektromobilu.
Highlighty pro EV Day 22/9
Co v AAA AUTO zveřejňujeme na kartě vozu